14/3 2010 Helg

Igår var der nog den varmaste dagen sedan vi kom hit till Malawi. Solen gassade på en blå himmel med bara små vita moln här och var. Hanna och jag gav oss ut på promenad åt var sitt håll, det var skönt att bara vara själv, lyssna på musik och vandrade runt. Jag tog mig fram på en väg som gick uppför uppför uppför i drygt två kilometer, när backarna sedan bara fortsatte vände jag om och gick tillbaka igen. Jag hittade också ett sjukhus så nu vet jag var det ligger!

 

Tog även en vända till marknaden men det var ingen bra idé att gå dit själv. För det första är marknaden rätt rörig och jag med mitt lokalsinne snurrade bort mig totalt. För det andra så blir man väldigt påhoppad av försäljare om man som ensam vit kvinna går runt. Hittade iaf vad jag sökte, ananaser. Vi tror att det börjar bli slutet av ananasperioden så det gäller att passa på när de fortfarande finns.

 

Värmen var kvar hela dagen så vi orkade helt enkelt tillaga varm mat utan tog bara några mackor och ananas till dagens enda ”riktiga” måltid.

 

Idag vaknade vi till ett strömlöst Mzuzu, det är det med jämna mellanrum. Vandrade efter frukost neråt stan för att bara strosa runt lite, skönt att komma ut och röra sig. Idag hade vi dock våra paraplyn med oss för att skydda oss mot solen som bara fortsätter att gassa.

 

Använde också bankomat för första gången sedan vi kom hit, måste till en bank i morgon och betala in en förskottsbetalning på safarin. Är lite absurt att ta ut pengar när valutan är annorlunda, det minns jag från Budapest där valutan låg på ungefär samma nivå.

 

Ikväll är vi bjudna på middag av mr Bernard och det blir faktiskt första promenaden utomhus i mörker sedan vi kom hit, vi har försökt hålla oss inomhus på kvällarna på grund av myggen som visserligen fortfarande lyst lite med sin frånvaro (ta i trä). Ska bli kul att komma hem till ett riktigt Malawiskt hem!


Kommentarer
Postat av: jenny

haha, låter som att ni har börjat med jenny-diet! ;)

2010-03-18 @ 16:03:08

Lämna gärna en hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0